_SEXoven_
Formación
Afectivo Sexual para mozos e mozas
OBRADOIROS DE EDUCACIÓN AFECTIVO-SEXUAL
Ao longo da puberdade e
da adolescencia o alumnado debe ir adquirindo unha serie de capacidades en
torno ao desenvolvemento afectivo-sexual que contribúan á consecución das
finalidades educativas que se pretenden na Educación secundaria (dos 12 aos 16
anos):
O desenvolvemento
integral da persoa nos planos intelectual, motor, de equilibrio persoal e
afectivo, de relación interpersoal e de actuación e inserción social.
Por tanto, o obxectivo
xeral da formación Educación afectivo-sexual nesta etapa sería: «Que o propio
alumnado asumise positivamente como ser sexuado, e que viva a súa sexualidade
de maneira pracenteira e saudable e estableza relacións interpersoais
gratificantes e non discriminatorias».
Isto implica desenvolver
as seguintes capacidades:
1.
Empregar críticamente os coñecementos en torno ao feito
sexual humano a nivel biolóxico, psíquico e social co fin de substituír as
concepcións baseadas en prexuízos e crenzas infundadas por coñecementos
rigorosos.
2.
Asumir actitudes de naturalidade ante a sexualidade,
entendendo esta como forma de comunicación humana e fonte de saúde, pracer,
afectividade e, cando se desexa, de reprodución.
3.
Desenvolver e aplicar estratexias persoais e colectivas,
así como pautas de actuación propias de investigación científica e social, na
análise e resolución de problemas que se lles presenten na súa vida ao redor da
sexualidade.
4.
Desenvolver a autoestima, asumindo unha identidade sexual
libre de elementos discriminatorios de xénero e adquirindo as habilidades
necesarias que lles permitan vivir a súa propia vida sexual de forma sa e
responsable.
5.
Comprender e expresar mensaxes en relación co feito
sexual humano, incorporando un vocabulario preciso e non discriminatorio, que
favoreza o diálogo sobre temas sexuais, no interior do grupo de iguais e coas
persoas multimedia para a Educación Afectivo-Sexual.
6.
Asumir unha ética para as relacións interpersoais
adoptando actitudes de igualdade, respecto e responsabilidade nas súas
relacións.
En materia de educación
afectivo-sexual os contidos a tratar na formación que se van a desenvolver nas
aulas son os seguintes:
• Concepto de sexualidade.
• O corpo sexuado:
anatomía e fisioloxía.
• Desenvolvemento sexual.
Cambios físicos e emocionais na puberdade.
• Afectos sexuais:
desexo, atracción e namoramento.
• Fecundación, embarazo e
parto.
• Prevención do VIH e outras enfermidades de trasmisión sexual
• Métodos
anticonceptivos.
• Resposta sexual humana.
• Orientación sexual e
rol de xénero.
• Os nosos valores e as
nosas actitudes cara á vida, cara á sexualidade, cara ao corpo, cara ao pracer,
cara á diferenza, etc. van guiar a nosa conduta.
** Os contidos adecúanse as idades e a maduración do
alumnado os que van dirixidas
A formación diríxese a
fomentar que os rapaces/as cultiven valores sexofílicos, tolerantes e éticos
— Desenvolvemento da empatía. A empatía, como capacidade para poñerse
en lugar da outra persoa e compartir os seus afectos e o seu punto de vista, é
esencial para a Educación afectivo-sexual. Desenvolver a empatía significa
favorecer a comunicación íntima e o apoio emocional.
— Desenvolvemento de habilidades sociais e interpersoais. Co seu
adestramento tentamos ofrecer ferramentas para actuar de maneira socialmente
eficaz e mellorar as relacións interpersoais. Resultan moi valiosas as
habilidades de comunicación, escóitaa empática, identificar e expresar
emocións, a asertividade, resolución de conflitos, saírse de situacións de
presión ou chantaxe, toma de decisións, solicitar axuda, etc.
— Resolución de conflitos e toma de decisións. As relacións
interpersoais son algo dinámico e suxeito a múltiples intereses en moitos casos
contrapostos. Podemos afirmar que o conflito é algo inherente ás relacións
humanas (manipulación, presión de grupo, chantaxe emocional, a desvinculación
afectiva, situacións de risco, etc.). Por tanto, é necesario adestrar ao
alumnado na anticipación e a análise dos conflitos así como na toma de
decisións. Sen dúbida, nada vai marcar tanto a nosa capacidade relacional e a
nosa vivencia da sexualidade como determinadas características de nosa propia
personalidade, en especial, a autoestima.
Os principais factores de
personalidade nos que traballaremos dende a Educación afectivo-sexual son:
1.
A autoestima. Posiblemente sexa o
contido máis transcendental, ninguén pode relacionarse satisfactoriamente con
outras persoas se non se acepta a si mesmo de forma positiva e sente digno de
ser querido e capaz de querer.
2.
A
autoeficacia. Sentirse capaz de levar a cabo condutas interpersoais e saber anticipar
as súas consecuencias, positivas e negativas, favorece o desenvolvemento
afectivo e sexual.
3.
Lugar de
control interno. Asumir internamente a responsabilidade do que nos sucede é unha variable
que facilita as relacións interpersoais, a asunción de responsabilidades e o
desenvolvemento de condutas saudables.
4.
Variables de
índole afectiva de entre todas as necesidades sociais que experimentamos as persoas
destacan as referidas ás necesidades interpersoais, é dicir, as necesidades que
sentimos na nosa relación con outras persoas próximas ou íntimas. Basicamente
son tres: seguridade emocional, apoio social e intimidade. A resolución destas
necesidades interpersoais mediatiza calquera aprendizaxe e debe considerarse
como un dos obxectivos primordiais da educación.
5.
Seguridade emocional. A seguridade emocional fai
referencia á necesidade de sentirnos seguros e protexidos por outras persoas
que percibimos como incondicionais, dispoñibles e eficaces. Estas persoas son
as que denominamos figuras de apego, en xeral os proxenitores, a quen nos
vinculo desde o primeiro ano de vida.
6.
Apoio social. Todas as persoas temos
a necesidade de sentirnos integrados, partícipes, aceptados... Necesitamos
contar cunha rede de apoio social máis ampla que a propia familia. Fórmana as
amizades, o grupo de iguais, os compañeiros, os coñecidos, etc. Estas relacións
cobren, entre outras cousas, necesidades lúdicas, de conformación da
identidade, de comunicación, de colaboración e de socialización.
7.
Intimidade. A intimidade fai
referencia á nosa necesidade de comunicar e compartir o noso corpo, as nosas
emocións e os nosos sentimentos, e de establecer vínculos afectivos estreitos e
intensos. Desde a educación debemos favorecer unha visión positiva da
sexualidade e do contacto corporal, posibilitar a construción do coñecemento
sexual, contribuír á asunción de valores positivos e responsables en torno ao
feito sexual humano e ao desenvolvemento de habilidades sociais e dunha ética
para as relacións interpersoais. O obxectivo final desta formación consiste en
achegar didácticamente ao alumnado o coñecemento científico, as habilidades
interpersoais e a ética relacional para que poidan construír a súa propia
vivencia da sexualidade
Duración da sesión
formativa: 50 min.
Datas a concretar entre 1
outubro e 15 de novembro de 2019.
Comentarios
Publicar un comentario